Komunikacja z pacjentem
W procesie diagnostycznym komunikacja z pacjentem jest nie mniej istotna niż samo badanie. Wywiad z chorym pozwala często ustalić przyczyny różnych dolegliwości, zanim wykażą to badania. Rozmowa często pozwala także lepiej dobrać leczenie. Od odpowiedniej komunikacji z pacjentem zależy również sam przebieg tego leczenia i jego skuteczność.
Jest wiele sytuacji, w których odpowiednia komunikacja z pacjentem jest niezbędna
Lekarz do każdego pacjenta powinien podchodzić indywidualnie. Są jednak uniwersalne zasady komunikacji, które sprawdzą się w każdej sytuacji i pomogą lepiej wykonywać ten trudny zawód. Dotyczy to rozmowy na każdym etapie leczenia – od pierwszej do ostatniej wizyty.
Nie każdy pacjent umie otwarcie mówić o swoich problemach, niektórzy wręcz ukrywają pewne dolegliwości, które uważają za wstydliwe lub krępujące. Zadaniem lekarza jest zbudować taką atmosferę, żeby pacjent otworzył się przed nim i był w pełni szczery. To znacznie przyśpiesza diagnostykę.
Odpowiednia komunikacja z pacjentem jest również bardzo ważna na etapie informowania o stanie zdrowia. W zawodzie lekarza niestety często trzeba przekazywać złe informacji, ale można to zrobić w taki sposób, aby wzbudzić w pacjencie nadzieję oraz chęć podjęcia walki z różnymi dolegliwościami. To samo dotyczy wyboru odpowiedniej terapii. Pacjent nie posiada wystarczającej wiedzy, aby w pełni świadomie podjąć taką decyzję. Bardzo ważną rolą lekarza jest umiejętne poinformowanie chorego i subtelna podpowiedź, co należy zrobić.
Właściwa komunikacja z pacjentem ułatwia pracę
Dla wielu pacjentów najważniejsze w trakcie wizyty są profesjonalizm i kompetencje lekarza. Jednak w większości przypadków będą one postrzegane przez pryzmat atmosfery panującej w gabinecie lekarskim i wzajemnych relacji. Nic nie może zastąpić wiedzy, doświadczenia i lat praktyki, ale właściwa komunikacja z pacjentem sprawia, że wzbudza się większą wiarygodność i zdobywa zaufanie pacjenta. Umiejętność rozmowy z pacjentem, odpowiednie podejście do niego połączone z praktyką lekarską na wysokim poziomie jest gwarancją sukcesu zawodowego oraz uznania i docenienia.
Są osoby, które mają naturalny dar rozmawiania i komunikacji. Nie są to jednak umiejętności, których nie można się nauczyć i wypracować. Warsztat komunikacji z pacjentem jest bardzo dobrym rozwiązaniem, które może diametralnie zmienić podejście lekarza do kontaktu z pacjentem – z wymierną korzyścią dla obu stron.